Σήμερα το μεσημέρι δίνεται η εκκίνηση του πρώτου αγώνα στη Formula 1, στην καθιερωμένη πίστα, στο Αλμπερτ Παρκ της Αυστραλίας. Ενός θεσμού που εφέτος κλείνει 67 χρόνια, με τη σημαία εκκίνησης να σηκώνεται για πρώτη φορά στη Βρετανία το 1950.
Χουέν Μανουέλ Φάντζιο, Αλμπέρτο Ασκάρι, Εντσο Φεράρι, Τζουζέπε Φαρίνα. Ονόματα-θρύλοι που έχτισαν τη Formula 1 λίγο μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ενα πρωτάθλημα που καθιερώθηκε τη δεκαετία του ’50, με οδηγούς-θρύλους που έμελλε να καθορίσουν την τύχη της κορωνίδας του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ο πρώτος επίσημος αγώνας λαμβάνει χώρα στο Σίλβερστοουν της Βρετανίας, εκεί όπου πραγματοποιείται ο πρώτος αγώνας του γενέθλιου έτους του επίσημου Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Formula 1. Οι Ιταλοί με το γνώριμο –όπως και σήμερα –ταμπεραμέντο τους κλέβουν την παράσταση. Κυριαρχούν τα μονοθέσια της Alfa Romeo, της Ferrari και της Maserati. Νικητής ο Τζουζέπε Φαρίνα με την ανίκητη προπολεμική Alfa 158. Τα μονοθέσια της εποχής κινούνται από ατμοσφαιρικούς κινητήρες 4,5 λίτρων. Το πρώτο γκραν πρι θέτει τα θεμέλια, τα όρια, τις ταχύτητες, τον ανταγωνισμό, το… DNA των οδηγών που πλέον βλέπουν –χωρίς ακόμη να το έχουν αντιληφθεί –τα φώτα της δημοσιότητας να τρέχουν ακόμη πιο γρήγορα από τα μονοθέσιά τους.
Το 1946 ο πρώτος δοκιμαστικός
Να σημειωθεί ότι ο πρώτος δοκιμαστικός αγώνας στη Formula πραγματοποιήθηκε την 1η Σεπτεμβρίου 1946 στο Τορίνο, υπό την επωνυμία Βαλεντίνο Γκραν Πρι. Νικητής αναδείχθηκε ο Ιταλός Ακίλε Βάρτσι, που οδηγούσε μια Αλφα Ρομέο 158 Αλφέτα. Τα πρώτα μονοθέσια δεν είχαν ούτε ανθρακονήματα ούτε πανάλαφρα υλικά, όμοια με αυτά που χρησιμοποιεί η NASA. Ηταν μεταλλικά και οι πρώτοι αγώνες ήταν εξαντλητικοί. Είχαν μήκος 500 χιλιόμετρα και επιτρεπόταν η αλλαγή οδηγών. Ο κυβισμός ήταν 4.500 κ.εκ. ή τούρμπο 1.500 κ.εκ. Από το 1950 έως και το 1954 δεν αλλάζει κάτι στις τεχνικές προδιαγραφές των μονοθεσίων. Το 1954 αλλάζει ο κυβισμός. Τα μονοθέσια έχουν δύο επιλογές: ή ατμοσφαιρικά μοτέρ 2.500 κ.εκ. ή τούρμπο 750 κ.εκ.!
Οι εμβληματικοί Φάντζιο και Ασκάρι
Ο οδηγός που κυριάρχησε τη δεκαετία του ’50 ήταν ο Αργεντινός Χουάν Μανουέλ Φάντζιο, που κατέκτησε 5 πρωταθλήματα. Τα μονοθέσια που οδήγησε ήταν Alfa Romeo, Ferrari, Maserati και Mercedes-Benz. Το 1956 ο Φάντζιο θα περάσει στην ομάδα της Ferrari, για να καλύψει το κενό του Αλμπέρτο Ασκάρι που σκοτώθηκε. Ο Αλμπέρτο Ασκάρι κέρδισε τα πρωταθλήματα της Formula 1 το 1952 και το 1953. Σκοτώθηκε το 1955 κατά τη διάρκεια δοκιμών, όταν έσκασε το ελαστικό ενός σπορ πρωτότυπου μοντέλου της Ferrari. Ο Φάντζιο είχε μια περιπετειώδη ζωή και μετά την αποχώρησή του από την F1. Το 1958 αποφασίζει να κλείσει την καριέρα του στη Formula 1, με τελευταία ομάδα στην οποία συμμετείχε να είναι η Maserati. Συνολικά, έχει κερδίσει 24 γκραν πρι. Μετά την αποχώρησή του ο μεσήλικας πολυνίκης επιστρέφει στην Αργεντινή και πουλάει ως αντιπρόσωπος της Mercedes-Benz αυτοκίνητα της γερμανικής φίρμας. Ηταν παντρεμένος με τη Μελίσα Κάστρο, ενώ η πιο δύσκολη στιγμή της ζωής του ήταν όταν έπεσε θύμα απαγωγής το 1958 (ευτυχώς με αίσιο τέλος) από κουβανούς αντάρτες. Πέθανε το 1995 στο Μπουένος Αϊρες, σε ηλικία 84 ετών.

Ο Φεράρι και το επαναστατικό μονοθέσιο των 300 χλμ./ώρα!
Το μονοθέσιο της ιταλικής ομάδας το εμπνεύστηκε και το δημιούργησε ο Εντσο Φεράρι. Ο κινητήρας του συγκεκριμένου μονοθεσίου ήταν τοποθετημένος πίσω από τον οδηγό και όσο πιο χαμηλό, με απώτερο στόχο την επίτευξη του χαμηλού κέντρου βάρους. Ηταν V6 1.5 λίτρων με ισχύ 190 ίππους. Μάλιστα, για την καλύτερη αεροδυναμική του, το ιταλικό μονοθέσιο είχε περάσει αρκετές φορές από δοκιμασίες σε αεροδυναμική σήραγγα. Η Ferrari Tipo 156 έπιανε σε τελική τα 300 χλμ./ώρα! Ο Φεράρι ήταν ήδη στο απόγειο της καριέρας του. Ο ιταλός επιχειρηματίας ξεκίνησε να τρέχει σε αγώνες το 1919. Η πρώτη του δουλειά ήταν ως μηχανικός σε μια εταιρεία κατασκευής λεωφορείων, αφού η πρώτη αίτησή του να προσληφθεί στη Fiat τo 1918 απορρίφθηκε! H Ferrari ιδρύθηκε το 1947.
Η δυναμική είσοδος της Mercedes-Benz
Η Mercedes-Benz ενεπλάκη με τους αγώνες της Formula 1 το 1954. Ο βασικός οδηγός της πίσω από το πρωτοποριακό για τις τεχνικές καινοτομίες της εποχής μονοθέσιό της ήταν ο Χουάν Μανουέλ Φάντζιο, που κέρδισε τρία γκραν πρι και κατέκτησε το πρωτάθλημα το 1954 και το 1955. Ομως, ένα καταστροφικό δυστύχημα στο Λε Μαν το 1955, που κόστισε τη ζωή 81 θεατών, είχε ως συνέπεια την απόσυρση της γερμανικής ομάδας για περισσότερο από 40 χρόνια από το μηχανοκίνητο σπορ της Formula 1.
Μπέρνι Εκλεστόουν: το αφεντικό όλων
Στις πιο εμβληματικές μορφές της Formula 1 ανήκει και ο 85χρονος σήμερα Μπέρνι Εκλεστόουν. Το μεγάλο αφεντικό της Formula 1 αποφάσισε να παραδώσει τα ηνία με την πώληση στην εταιρεία Liberty Media. Σε ηλικία 15 χρόνων έτρεχε σε αγώνες μοτοσικλέτας. Η σχέση του με τη Formula 1 ξεκίνησε το 1958 από τη θέση του οδηγού. Εγινε ιδιοκτήτης της Μπράμπαμ το 1972. Λίγα χρόνια αργότερα οργάνωσε τις ομάδες με τη μορφή που γνωρίζουμε σήμερα, ως Formula 1.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ