Τι συμβαίνει όταν η ελληνική οικογένεια μπαίνει στο αυτοκίνητο; Αλλάζει η οδηγική συμπεριφορά των γονιών όταν επιβάτες στο αυτοκίνητο είναι τα παιδιά τους; Πόσο αυστηροί κριτές των γονιών-οδηγών είναι τα παιδιά; Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα η πρωτοποριακή έρευνα του Ιδρύματος VINCI Autoroutes για τους Έλληνες γονείς υπό την ιδιότητα του οδηγού. Το Ινστιτούτο Ipsos, που διενήργησε την έρευνα, ρώτησε 510 παιδιά ηλικίας 8-16 ετών καθώς και 507 γονείς παιδιών της ίδιας ηλικίας, αντιπροσωπευτικών των δύο αυτών ελληνικών πληθυσμιακών ομάδων.
8 στα 10 παιδιά παρατηρούν ότι οι γονείς απαντούν στο κινητό ενώ οδηγούν
Όσο κι αν οι Έλληνες γονείς δηλώνουν ότι προσέχουν περισσότερο όταν οδηγούν έχοντας τα παιδιά τους στο αυτοκίνητο, όπως δείχνει η έρευνα, δεν αποτελούν παραδείγματα προς μίμηση. Τα παιδιά είναι μάρτυρες της οδηγικής συμπεριφοράς των γονιών τους και είναι μάλιστα πιο ξεκάθαρα και σαφή όταν πρόκειται να αναφέρουν ότι οι γονείς τους διακινδυνεύουν.
Σύμφωνα με τα παιδιά, το 45% των γονέων δεν δένουν τη ζώνη ασφαλείας των παιδιών όταν κάνουν μικρές διαδρομές, αν και μόλις το 27% των γονέων παραδέχεται κάτι τέτοιο. Σε ό,τι αφορά τη χρήση ζώνης ασφαλείας από τους ίδιους τους γονείς, το 38% των παιδιών διαπιστώνει ότι οι γονείς δεν δένουν τη δικής τους ζώνη, ενώ μόλις το 28% των γονέων το παραδέχεται. Επίσης, το 34% των παιδιών λένε ότι οι γονείς συχνά δεν ελέγχουν αν εκείνα έχουν δέσει τη ζώνη ασφαλείας τους, γεγονός που παραδέχεται και το 28% των γονιών.
Περισσότερα από 8 στα 10 παιδιά (82%) παρατηρούν ότι οι γονείς τους απαντούν συχνά ή μερικές φορές στο κινητό τηλέφωνο και 6 στους 10 γονείς (59%) καλούν κάποιον ενώ οδηγούν. Ωστόσο, μόνο το 68% των γονέων παραδέχεται ότι απαντά σε τηλεφωνικές κλήσεις και το 48% ότι κάνει κλήσεις ενώ οδηγεί.
Επιπλέον, τα παιδιά έχουν καλύτερη αίσθηση της αγένειας που κυριαρχεί στους ελληνικούς δρόμους που διανύουν με τους γονείς τους. Έτσι, το 62% των παιδιών ακούνε τους γονείς τους να βρίζουν, πράγμα που παραδέχεται το 59% των γονέων. Επίσης, το 61% των παιδιών ακούει τους γονείς να κορνάρουν απρεπώς σε έναν άλλον οδηγό, ενώ μόνο το 52% των γονέων δέχονται ότι κάνουν κάτι τέτοιο. Εξάλλου, τα παιδιά παρατηρούν ότι οι γονείς τους δεν σταματούν για να περάσουν οι πεζοί (44%), συμπεριφορά που παραδέχεται το 38% των γονέων και το 44% των πατέρων.
Βαθμολογούν θετικά τους γονείς και τους εμπιστεύονται
Όπως δείχνει η έρευνα, τα ελληνόπουλα δείχνουν μεγάλη εμπιστοσύνη στους γονείς τους όταν είναι στο αυτοκίνητο, αξιολογώντας μάλιστα τη μαμά και τον μπαμπά με τον ίδιο βαθμό, και συγκεκριμένα 8/10. Βαθμολογία που δίνουν και οι ίδιοι οι γονείς στον εαυτό τους, συμφωνώντας με τη γνώμη των παιδιών τους.
Από την πλευρά τους, οι γονείς αναφέρουν ότι οδηγούν πιο υπεύθυνα όταν στο αυτοκίνητο βρίσκονται τα παιδιά τους. Το 68% αυτών εκνευρίζεται λιγότερο, το 57% υπερβαίνει σπανιότερα τα όρια ταχύτητας, το 59% κάνει λιγότερες βραδινές διαδρομές και το 45% προσέχει περισσότερο να μην τηλεφωνεί ενώ οδηγεί.
Όσον αφορά την εμπιστοσύνη των παιδιών, αναφορικά με την τήρηση των κανόνων και τον οδηγικό έλεγχο του οχήματος από τους γονείς τους, αυτή καταδεικνύεται και στην αξιολόγηση που κάνουν, σε σχέση με ορισμένους συχνούς κινδύνους της ασφάλτου. Έτσι, μόλις το 29% των παιδιών παρατηρούν ότι οι γονείς τους τρέχουν πολύ, ενώ περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών (53%) παραδέχονται ότι υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας.
Το ίδιο συμβαίνει και σε ό,τι αφορά το γεγονός ότι ξεχνούν να χρησιμοποιήσουν τα φλας για να αλλάξουν κατεύθυνση. Πρόκειται για μια συμπεριφορά που τα παιδιά παρατηρούν πιο δύσκολα, αφού μόλις το 27% αυτών διαπιστώνουν κάτι τέτοιο στους γονείς τους, ενώ το 37% των γονέων δηλώνει ότι πράγματι ξεχνά να χρησιμοποιήσει τα φλας.
Τέλος, ενδεικτικό αυτής της σχετικής εμπιστοσύνης και μη-ανησυχίας είναι το γεγονός ότι το 59% των παιδιών βλέπουν ότι οι γονείς τους φοβούνται έναν άλλον οδηγό, ενώ το 70% των γονέων δηλώνει ότι ενοχλείται από αυτό το κλίμα έντασης στον δρόμο. Φόβο για τους άλλους οδηγούς νιώθουν περισσότερο οι μητέρες (73%) παρά οι πατέρες (67%).
Αν τα παιδιά μάθαιναν στους γονείς να κάνουν μια πραγματική στάση;
Τι συμβαίνει όμως όταν η ελληνική οικογένεια κάνει ταξίδι με το αυτοκίνητο; Το 71% των γονέων δηλώνουν ότι κάνουν περισσότερες στάσεις όταν ταξιδεύουν με τα παιδιά τους και τα παιδιά συμφωνούν σε μεγάλο βαθμό με τη διαπίστωση αυτή, αφού σχεδόν 8 στα 10 παιδιά (79%) λένε ότι σταματούν συχνά όταν κάνουν μακρινές διαδρομές οικογενειακώς.
Τα μισά από τα παιδιά που ρωτήθηκαν θεωρούν, ωστόσο, ότι η στάση διαρκεί μόνο για όσο χρόνο χρειάζεται να πάει κανείς στην τουαλέτα και να βάλει βενζίνη στο αυτοκίνητο, χωρίς να προλαβαίνουν να φάνε, να παίξουν ή να ξεκουραστούν. Και μάλιστα η στάση γίνεται αρκετά αργά και συγκεκριμένα κατά μέσο όρο μετά από 3 ώρες δρόμο. Επομένως, η πλειονότητα των γονέων (58%) δεν συμμορφώνεται με τη σύσταση για στάση κάθε δύο ώρες, με κίνδυνο να βρεθούν αντιμέτωποι με κάποιο επεισόδιο υπνηλίας ή να εμπλακούν σε κάποιο ατύχημα.
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, ο κ. Παναγιώτης Πανανικόλας, διευθυντής Ελλάδας της VINCI CONCESSIONS, κυρίου μετόχου μεγάλων ελληνικών οδικών υποδομών όπως η Γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» και η Ολυμπία Οδός, ανέφερε: «Τα συμπεράσματα που προκύπτουν, μας οδηγούν στο δρόμο της διπλής ανάληψης ευθύνης: Αυτής των γονέων-οδηγών που μεταφέρουν ως επιβάτες ό,τι πολυτιμότερο τους χάρισε η ζωή και αυτής των μικρών πολιτών και αυριανών οδηγών, που μπορούν να γίνουν οι καθημερινοί σύμβουλοι των πατέρων και μητέρων που είναι τα πρότυπά τους, όχι μόνο για την οδηγική αλλά και για την εν γένει κοινωνική τους συμπεριφορά. Το σήμερα και το αύριο της Ελλάδας είναι συνεπιβάτες στο ίδιο αυτοκίνητο».
Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν από το Ίδρυμα, από κοινού με τη VINCI Concessions Ελλάδος και σε σταθερή συνέργεια με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και την ένωση ελληνικών αυτοκινητοδρόμων HELLASTRON.
Το Fondation VINCI Autoroutes για την υπεύθυνη οδήγηση συστάθηκε τον Φεβρουάριο του 2011 και αποτελεί εργαστήριο, παρατηρητήριο και εργαλείο ενημέρωσης αφιερωμένο στην εξέλιξη των οδικών συμπεριφορών. Το Ίδρυμα, αφού αρχικά ασχολήθηκε με την καταπολέμηση της οδικής ανασφάλειας, έχει στόχο να προωθήσει την υπεύθυνη συμπεριφορά στον δρόμο («καλώς οδηγείν»), ενώ το 2018 διεύρυνε το πεδίο δράσης του στους τομείς του περιβάλλοντος και της εκπαίδευσης («καλώς συμπεριφέρεσθαι»). Μεταξύ των δράσεων που υλοποιεί είναι:
– η χρηματοδότηση καινοτόμων επιστημονικών ερευνών σε ορισμένα πεδία επικίνδυνων συμπεριφορών, σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και εκπαίδευσης, καθώς και νοοτροπίας των οδηγών ως φορέων βελτίωσης της συμπεριφοράς,
– η διοργάνωση εκστρατειών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης,
– η υποστήριξη συλλογικών πρωτοβουλιών και δράσεων πολιτών για την υπεύθυνη οδήγηση.